Oplichters doen zich voor als betrouwbare partijen zoals banken, overheidsinstanties of bekende bedrijven. Met behulp van valse e-mails, sms’jes of berichten op internet en social media proberen zij gevoelige gegevens te bemachtigen (inlogcodes, creditkaartgegevens, BSN, enz.), waarmee ze hun slachtoffers geld afhandig maken en/of onder druk zetten.
Hoe voorkomt u phishing?
- Houd uw computer en mobiele apparaten up-to-date met de nieuwste beveiligingsupdates en gebruik betrouwbare antivirussoftware.
- Geef nooit persoonlijke of financiële informatie door via e-mail, sms of berichten op sociale media. Banken, overheidsinstanties en betrouwbare bedrijven zullen hier nooit naar vragen.
- Train uzelf en uw medewerkers voorzichtig te zijn met het openen van e-mails of berichten van onbekende afzenders en (het mail-/webadres van) de afzender zorgvuldig te controleren.
- Check op de website van de Fraudehelpdesk of er sprake is van een valse e-mail.
- Let op vreemd taalgebruik en verdachte links in de berichten.
- Typ de URL van een website waarnaar verwezen wordt handmatig in plaats van op links te klikken.