Voorkom bankspoofing

Bij bankspoofing maken oplichters gebruik van de techniek ‘spoofen’: een manier om een ander telefoonnummer in het display te laten zien dan waarmee gebeld wordt. Zo herkent u het telefoonnummer van uw bank, terwijl u in werkelijkheid vanaf een ander nummer gebeld wordt.

Oplichters geven aan dat er sprake is van een digitale dreiging of fraude en dat uw geld veilig gesteld moet worden. Dit kan door uw geld over te maken naar een zogenaamde ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’, in werkelijkheid een rekeningnummer van de oplichters.

Het komt ook voor dat oplichters om uw inloggegevens of pincode vragen, zodat zij uw geld ‘veilig kunnen stellen’. In een enkel geval vraagt de oplichter u om software te installeren, zodat hij met u mee kan kijken en u kan helpen uw geld veilig te stellen.

Wat deze vorm van oplichting extra gevaarlijk maakt is dat de oplichters soms specifieke gegevens hebben, waarmee ze hun verhaal overtuigender maken. Dit is mogelijk doordat al eerder schadelijke software op uw computer terecht gekomen is, bijvoorbeeld doordat u op een link of bijlage in een valse e-mail heeft geklikt. Ook kunnen sommige gegevens door een datalek in handen van oplichters zijn gekomen.

 

Hoe voorkomt u dat u slachtoffer wordt van bankspoofing?

Uw bank zal nooit vragen om inloggegevens of pincodes. Bij verdachte activiteiten zal de bank uw rekening blokkeren, u hoeft nooit geld over te maken naar een ‘veilige rekening’.

Wanneer u door uw bank gebeld wordt, hang dan op, zoek zelf het nummer van uw bank op en bel dat om na te vragen of de bank inderdaad gebeld heeft. Zoek het telefoonnummer van uw bank niet op via Google, want de kans is aanwezig dat u dan op een vervalste website met onjuiste telefoonnummers terecht komt.

Zoek daarom het telefoonnummer op via uw eigen papieren administratie of via uw online bankierenapp. Op deze pagina van de Fraudehelpdesk vindt u betrouwbare contactgegevens van de grootste banken van Nederland.