Bestellingen onder een valse naam voorkomen

Oplichters doen zich voor als een (bestaand) bedrijf en plaatsen bestellingen die ze nooit betalen. Wanneer de oplichters zich voordoen als een bestaand bedrijf spreken we ook wel van zakelijke identiteitsfraude.

 

Hoe voorkomt u bestellingen onder een valse naam?

  • Krijgt u een bestelling van een voor u nieuwe klant, check dan eerst een aantal zaken voor u levert:

– Staat de klant geregistreerd bij de KvK en zo ja, past deze bestelling bij de bedrijfssoort van de klant?

– Kijk of er reviews over dit bedrijf te vinden zijn. Check deze reviews op onafhankelijke websites als Trustpilot of Klachtencompas en/of vul de naam van het bedrijf in met daarachter ‘klacht’, om te voorkomen dat u reviews krijgt die door het bedrijf zelf geschreven zijn.

– Check of er meldingen over het bedrijf zijn in het politieregister.

  • Krijgt u een eerste bestelling van een bestaand bedrijf, vraag dan eerst (telefonisch) na of de bestelling inderdaad door dit bedrijf geplaatst is.
  • Controleer bij een (onverwacht) grote bestelling eerst via Google Streetview of het bedrijfspand van de klant inderdaad op het afleveradres gevestigd is en controleer de klant bij de KvK.
  • Zorg voor goede algemene voorwaarden, waarin bijvoorbeeld afspraken staan over een aanbetaling bij grote bestellingen.