Telefoontjes namens onder meer PayPal en Klarna

Er zijn weer nieuwe varianten van het ‘Engelstalige bandje’. Tegenwoordig wordt gebeld uit naam van diverse bedrijven, waaronder PayPal, eBay, iDeal, DNB en Klarna. Wie opneemt, krijgt een bandje te horen met een keuzemenu.

De automatische telefoontjes waarbij een ingesproken bericht wordt afgespeeld zijn niet nieuw. In de meeste meldingen is de stem van deze ‘robot-calls’ Engelstalig, een enkeling is Nederlandstalig. In de meest recente meldingen wordt zogenaamd gebeld namens  Klarna  en PayPal. Ook telefoontjes namens Amazon komen voor. Hierbij is de werkwijze vrijwel identiek, maar dan naar aanleiding van een bestelling.

Er zou een betaling van € 300,- goedgekeurd moeten worden. Vervolgens wordt er een keuzemenu aangeboden om dit te accorderen. Er kan gekozen worden tussen ‘1’ en ‘2’, om het wel of niet goed te keuren.

Enkele melders hebben wel gebruik gemaakt van het keuzemenu en worden doorverbonden met een medewerker. In dat geval werd hen, om verschillende redenen, gevraagd om toegang te geven tot de computer. Vervolgens werden er bijvoorbeeld online aankopen gedaan of werd geld van hun bankrekening overgeschreven naar andere, voor de gedupeerde onbekende rekeningen.

Advies

Ontvangt u een geautomatiseerd telefoontje met een ingesproken bericht? Verbreek dan direct de verbinding. Kies er nooit voor om via het menu een medewerker te spreken, want dan krijgt u een oplichter aan de telefoon.
Heeft u dit wel gedaan, neem dan contact met ons op.